Landets folkeskoler modtog sidste år to milliarder kroner fra fondene. Det har danskerne over den seneste uge kunne læse og høre flere steder i forbindelse med de aktuelle historier om, at skolernes økonomi hænger i laser.
"Overalt i landet får folkeskoler donationer fra fonde og virksomheder, og det bidrager til, at skolernes økonomi hænger sammen. Samlet set modtog folkeskolen sidste år to milliarder kroner fra fonde i et samlet budget på 50 milliarder. Det fortæller Hanne Knudsen, der er lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet."
Sådan lød det i Radioavisen på flere af DR's kanaler klokken 7 sidste tirsdag morgen.
I Radioavisen senere samme morgen hed det, at landets folkeskoler sidste år modtog 2,4 milliarder kroner fra fonde, denne gang uden en kildehenvisning.
Og da børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) samme aften fortalte, at han ikke er tilfreds med situationen, og at det danske velfærdssamfund skal være finansieret af skatter, kunne DR igen fortælle, at fonde sidste år donerede to milliarder kroner til folkeskolen.
"Det er cirka 16 gange så meget som i 2016, hvor tallet var 122 millioner kroner," skrev DR i en faktaboks, nu med Fondenes Videnscenter som kilde til tallet.
Men er det virkelig korrekt, at fondene har doneret enten to milliarder eller 2,4 milliarder kroner til folkeskolen sidste år?
Forkert tal fra 2021
Beløbet på 2,4 milliarder kroner har floreret siden 2023. Men det er tallet for 2021, ikke for sidste år. Og allerede dengang var det ikke korrekt.
Sidste år konstaterede Fondenes Videnscenter i en analyse, at tallet for 2021 var 2,4 milliarder kroner.
"Den største andel af de bevilgede midler til uddannelse og folkeoplysning i 2021 gik til grundskolen, hvor fondene bevilgede 2,4 milliarder kroner, hvilket svarer til 62 procent af årets samlede fondsmidler til formålet," skrev Fondenes Videnscenter i juli 2023.
Det tal havde Fondenes Videnscenter fra Danmarks Statistisk.
Men som Fundats skrev i juli 2023, var det reelle tal 794 millioner kroner i 2021. I sig selv en rekord for fondenes bidrag til grundskolen, men dog langt fra 2,4 milliarder kroner.
Det væsentligt højere tal stammer ganske rigtigt fra Danmarks Statistisk. Men det omfatter også støtte til grundskoleområdet i udlandet. Det tal var særligt højt i 2021, ikke mindst på grund af Lego Fondens uddelinger med henblik på at få børn tilbage i skolerne efter covid-19. Og en særkørsel, som Fundats fik lavet hos Danmarks Statistik, viste altså, at fondenes uddelinger til grundskolen i Danmark i 2021 var 794 millioner kroner.
Med andre ord synes oplysningen om fondenes exceptionelt store uddelinger til folkeskolen at skyldes en misforståelse om tallet fra 2021.
DR beklager
Det forklarer imidlertid ikke, hvorfor det ifølge DR var tallet for "sidste år". Danmarks Statistik har endnu ikke offentliggjort tallene for 2023.
Fundats har derfor spurgt lektor Hanne Knudsen fra Danmarks Pædagogiske Universitet, som Radioavisen i første omgang havde citeret for tallet.
Hun fortæller, at de to milliarder kroner var et estimat, og at hendes interesse for fondenes engagement i folkeskolen handler om de kvalitative relationer snarere end økonomien. Og at den centrale kilde til oplysninger om fondenes bevillinger til folkeskolen er Danmarks Statistik.
Hanne Knudsen påpeger også, at det netop er vigtigt at skelne mellem, hvad der gives til Danmark og til udlandet.
"De 2,4 milliarder kroner dækker fondenes uddelinger til skoleområdet i både Danmark og udlandet. Det er et misvisende tal, når historien er vinklet på de danske folkeskoler," siger Hanne Knudsen.
Fundats har derfor også spurgt DR, hvor tallet kommer fra. Her bekræfter Morten Møbjerg, redaktionschef i DR København, at tallet fra Hanne Knudsen var et estimat til brug for DR's videre research.
Så hvordan er tallet kommet med som en faktuel oplysning alligevel?
"I forbindelse med dækningen af folkeskolernes øgede brug af støtte fra virksomheder og fonde bragte Radioavisen, P4 Morgen, TVA Live og dr.dk den 18. juni 2024 en angivelse af, hvor meget fonde har støttet folkeskolen. Her fortalte vi, at fonde støttede folkeskolen med cirka to milliarder kroner om året. Det er forkert. Vi fik her ikke angivet klart nok, at det var en vurdering fra en forsker. Vi burde have undersøgt, hvad der lå bag tallet. Det er en klar fejl af DR, som vi beklager," skriver Morten Møbjerg i en email.
Ingen tal for 2023
Fundats har også kontaktet Fondenes Videnscenter, som DR i artiklen med Mattias Tesfaye havde angivet som kilde til, at fondene sidste år donerede to milliarder kroner til folkeskolen.
"Vi har ikke oplyst DR om tallet. Jeg tænker, at de selv har fundet det i vores analyse, som jo ligger tilgængelig på vores hjemmeside. Her står, at der gik 2,4 milliarder kroner til grundskolen," skriver kommunikations- og netværkschef Ann-Sofie Nielsen.
"Men du har også ret i, at det tal indeholder store bevillinger til udlandet. Det lyder meget rigtigt, at det reelle tal for bevillinger til Folkeskolen var 794 millioner kroner, hvis I har fået lavet en særkørsel hos Danmarks Statistik," skriver Ann-Sofie Nielsen, som vil bede DR rette artiklen.
De 2,4 milliarder kroner dækker fondenes uddelinger til skoleområdet i både Danmark og udlandet. Det er et misvisende tal, når historien er vinklet på de danske folkeskoler
Hanne Knudsen – lektor, DPU
Faktaboksen er efterfølgende blevet fjernet fra artiklen.
"Faktaboksen var desværre fejlagtig og den er fjernet nu. Man kan på dr.dk læse en rettelse og en ny faktaboks, som vi har skrevet efter dialog med Fondenes Videnscenter. Vi beklager fejlen," skriver Morten Møbjerg fra DR København.
Uanset hvad det reelle tal er: Er det en fejl, at tallet i alle de nævnte tilfælde opgives som tallet for "sidste år"?
"Det er en fejl, som vi beklager. Vi har fjernet den fejlbehæftede faktaboks og lavet en ny. Vi har i en artikel på dr.dk/fejlogrettelser bragt en rettelse."
På DR's hjemmeside fremgår det nu, at fonde donerede 798 millioner kroner til de danske grundskoler i 2021. Det tal har Fondenes Videnscenter sendt til DR, fortæller Morten Møbjerg.
Debat på forkerte præmisser
De 2,4 milliarder kroner fra 2021 har i de forgangne uger været afsæt for debat i flere medier.
Tallet gik igen, da Politikens Skolemonitor forleden skrev om, at private aktører præger folkeskolen mere.
Det gjorde det også, da Altinget i maj bragte et debatindlæg fra Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus. Hun pointerede, at milliarduddelingerne til folkeskolen i 2021 har mødt kritik, og at fondene på den baggrund er blevet beskyldt for at pleje egne dagsordener og påvirke retningen på landets mange skoler.
Det er vigtigt at følge de private fondes rolle på skoleområdet, herunder at den offentlige debat om fondenes rolle tager afsæt i korrekte tal, siger lektor Hanne Knudsen,
"Det vil være super, hvis I kan afdække det reelle tal," siger hun.
"Det er vigtigt, fordi vores folkeskole i udgangspunktet er udviklet og styret demokratisk, så det er kommunale politikere, skolebestyrelser og lærere, der står for udviklingen. Når en stor del af midlerne til skolen så er doneret fra fonde med forskellige – og helt legitime – dagsordener, så bliver der sat nogle udviklinger i gang, som ikke er initieret og drevet i demokratisk valgte fora," siger Hanne Knudsen.
Vi burde have undersøgt, hvad der lå bag tallet. Det er en klar fejl af DR, som vi beklager
Morten Møbjerg – redaktionschef, DR København
Hun peger også på, at folkeskolerne modtager penge fra andre donorer end fondene, eksempelvis fra private virksomheder.
Hun er lige nu i gang med en undersøgelse af netop fondes rolle på skoleområdet. Undersøgelsen handler om, at fondene ikke blot donerer penge, men også engagerer sig i den didaktiske og pædagogiske udvikling.
"Det sker i en situation, hvor lærere og ledere er presset på grund af skolernes økonomi, og så er det jo nærmest umuligt at sige nej til fondenes projekter. Derfor er det vigtigt at holde øje med fondenes indflydelse på skoleområdet," siger Hanne Knudsen.
Mindst 469 millioner i 2022
Fundats har også forsøgt at blive klogere på de seneste tal for, hvad fondene rent faktisk uddelte til de danske folkeskoler.
Danmarks Statistik har offentliggjort tallene frem til 2022. Her var tallet 1,624 milliarder, men altså stadig inklusive uddelinger til skoleområdet i udlandet.
Danmarks Statistik har derfor på ny lavet en særkørsel for Fundats, som på baggrund af fondenes digitale indberetninger viser, at 469 millioner kroner gik til grundskolen i Danmark.
546 millioner kroner gik til skoleområdet i udlandet.
Det efterlader et beløb på 609 millioner kroner, som ikke er fordelt på indlandske og udenlandske skolemodtagere. Da kun en del af fondenes indberetninger foregår digitalt, kan Danmarks Statistik ikke se i sin særkørsel, hvordan de resterende millioner er fordelt mellem Danmark og udlandet.